اقتصاد در سایه تاکسی‌یاب‌های اینترنتی

اقتصاد در سایه تاکسی‌یاب‌های اینترنتی | طراحی سایت

واحد جمع آوری خبر طراحی سایت rsmedia تقدیم می کند:

در سال‌های اخیر هر روز اپلیکیشن تاکسی‌یاب جدیدی به بازار آمده و در حالی این رویه همچنان ادامه دارد که هنوز ابهامات قانونی و مجوزی فراوانی پیرامون عملکرد آنها وجود دارد. با این وجود اما متولیان و مسئولان امر همچنان در برخورد با آنها مماشات کرده و به نظر می‌رسد عزمی راسخ برای ساماندهی به فعالیت‌های ابهام‌آمیز این اپ‌های نوظهور وجود ندارد.

در میان تبلیغات پر سر و صدای تاکسی‌یاب‌های اینترنتی و تسخیر شهر با بیلبورد‌های تبلیغاتی و گسیل کردن جوانانی برای جذب راننده، چیزی که شاید خیلی‌ها از آن غافل مانده باشند اقتصاد بزرگ و در سایه‌ای است که در پی فعالیت‌ آنها ایجاد شده است.

این اپ‌ها خواسته یا ناخواسته باعث شده‌اند که بخش قابل ملاحظه‌ای از مردمی که تا پیش از این از خدمات عمومی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی‌های خطی برای جابه‌جایی استفاده می‌کردند، رو به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی(بخوانید خودروهای شخصی) بیاورند. بهترین نمود این موضوع در پایتخت ما افزایش غیرمنتظره فروش طرح‌های ترافیک روزانه است که نوعی بازار سیاه را هم برای خرید طرح به وجود آورده است. در حالی که تا پیش از اوج گرفتن فعالیت تاکسی‌یاب‌های اینترنتی در تهران تقاضای آنچنانی برای خرید طرح روزانه ترافیک وجود نداشت اما حالا در همان ساعات ابتدایی روز ظاهرا تمام ظرفیت طرح روزانه به فروش می‌رسد. از سوی دیگر حضور گسترده تاکسی‌های اینترنتی در محدوده طرح ترافیک باعث شده که اجرای این طرح که هدفش کنترل ترافیک در محدوده‌ای خاص بوده عملا زیر سوال برود. افزایش مصرف بنزین، افزایش آلودگی هوا، گسیل شدن رانندگان این اپ‌ها  از شهرهای اطراف تهران به پایتخت از جمله عواملی است که موجب تشدید ترافیک و پدیده آلودگی هوا شده است که صدمات اجتماعی و درمانی خاص خود را به همراه دارد. با توجه به شرایط فعلی و گردش مالی بالای تاکسی‌یاب‌های اینترنتی از یک سو و تشدید آلودگی هوا، مصرف بنزین و ترافیک توسط آنها انتظار می‌رود که مسئولان عوارض جدیدی از آنها اخذ کرده و درآمدهای حاصل از این محل را صرف حل معضل ترافیک و آلودگی کنند. همچنین الزام تاکسی‌یاب‌ها برای استفاده از تعداد مشخصی خودروی برقی یا هیبریدی و یا الزام رانندگان به استفاده از خودروهای کم‌کارکرد می‌تواند تا حدودی ضرری که تجارت جدید و پردرآمد به کلان‌شهرها وارد می‌کند را محدود کند.

موضوعی که تلاش خواهیم کرد در هفته‌های آینده با جزئیات بیشتری به آنها بپردازیم.

منبع: روزنامه عصر ارتباط