دوز خودروهای چینی بالا رفت
واحد جمع آوری خبر طراحی سایت rsmedia تقدیم می کند:
دنیای اقتصاد: آمار تولید ۷ ماه امسال خودروسازان داخلی در شرایطی اعلام شد که طبق آن، سه خوروساز بزرگ و نیمه دولتی کشور توانستند در مجموع ۷۰۱ هزار و ۶۷۷ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید برسانند.
بر این اساس، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید روند صعودی تولید خودرو در کشور همچنان ادامه دارد. طبق آمار اعلامی همچنین تیراژ خودروهای سواری در مهرماه و نسبت به شهریور با افزایش ۳۳/۶ درصدی مواجه شده تا خودروسازان در آمار ماهان خود نیز روندی صعودی را تجربه کرده باشند. در حالت تفکیکی اما آبیهای جاده مخصوص تا پایان مهرماه سال جاری با تولیدی ۳۸۴ هزار و ۸۰ دستگاه خودروی سوارری، افزایش تیراژی ۱۶/۶ درصی نسبت به ۷ ماه سال گذشته داشتهاند. همچنین سایپا نیز که ۱۹۰ هزار و ۸۹۵ دستگاه انواع محصولات سواری را در ۷ ماه امسال به تولید رسانده، افزایشی ۱۶/۹ درصدی را به خود میبیند. از پارسخودرو نیز خبر میرسد این شرکت توانسته با تولید ۱۲۶ هزار و ۷۰۲ دستگاه انواع خودروهای سواری، جهشی ۲۸/۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.
از جمله نکات مهم آمار تولید ۷ ماهه خودروسازان اما میتوان به تیراژ همچنان پژو ۲۰۰۸، تداوم افت تولید رانا، نزولی شدن تیراژ خودروهای قدیمی و همچنین اوجگیری تولید محصولات چینی اشاره کرد. در حال حاضر چندین برند چینی در ایرانخودرو و سایپا و پارسخودرو مونتاژ میشو که طبق آمار، روند تولید همه آنها صعودی است.
- خداحافظی تدریجی با قدیمیها
اما نگاهی بیندازیم به جزئیات آمار تولید ۷ ماهه خودروسازان داخلی، تا مشخص شود غولهای جاده مخصوص چه کارنامهای را در این مدت از خود به جا گذاشتهاند. طبق آمار اعلامی، ایران خودروییها در تولید دو محصول مهم خود یعنی پژو ۴۰۵ و رانا با کاهش مواجه شدهاند، با این حال سایر محصولاتشان افزایش تیراژ را تجربه کردهاند. در این بین، پژو ۴۰۵ با توجه به تیراژ ۸۱ هزار و ۴۵۴ دستگاهیاش طی ۷ ماه نخست امسال، با ۴ درصد کاهش، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته مواجه شده است. این محصول که یکی از قدیمیترین خودروهای داخلی به شمار میرود، به احتمال فراوان از سال آینده و با اجرای استانداردهای جدید، امکان ادامه تولید نداشته و با ایران خودروییها خداحافظی خواهد کرد. همچنین پراید نیز به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای حذف در سال آینده، طی ۷ ماه امسال روندی نزولی را در تولید در پیش گرفته و این موضوع نشان میدهد سایپاییها برای کنار گذاشتن آن به جمعبندی نهایی رسیدهاند. طبق آمار اعلامی، پراید در ۷ ماه ماه امسال، تیراژی ۱۲۴ هزار و ۳۵۲ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۰/۷ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. این در شرایطی است که نارنجیهای جاده مخصوص توانستهاند تیراژ تیبا را در ۷ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی قابل توجه دهند. بر این اساس، تیراژ این محصول که قرار است جای خالی پراید را از انتهای سال آینده پر کند، به ۸۷ هزار و ۴۲۰ دستگاه در پایان مهرماه رسیده و این یعنی تولید تیبا ۶۲/۱ درصد بالا رفته است.
- رشد تیراژ مونتاژیهای ایران خودرو
آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از افزایش تیراژ پژو ۲۰۶ حکایت دارد، خودرویی که حالا پس از پراید، دومین محصول پر تیراژ خودروسازی کشور به شمار میرود. بر این اساس، تیراژ پژو ۲۰۶ تا پایان ماه مهرماه امسال، ۹۶ هزار و ۸۱۶ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۲۳/۶ درصدی را نشان میدهد. به نظر میرسد این آمار ۹۶ هزار و ۸۱۶ دستگاهی، پژو ۲۰۷ را نیز شامل میشود، زیرا اولا بخشی از آن را مدلهای اتوماتیک تشکیل میدهند(که طبعا به ۲۰۶ مربوط نیست) و ثانیا ۲۰۷ در واقع ۲۰۶ پلاس به شمار میرود. اما دیگر محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس، در ۷ ماه نخست امسال با افزایش تولید جزئی مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۶۸ هزار و ۴۷۲ دستگاهی را تا پایان مهرماه به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از یک درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. آبیهای جاده مخصوص همچنین در تولید سمند نیز با افزایش تولید مواجه شدهاند. بنابر آما منتشره، این شرکت طی ۷ ماه سال جاری در مجموع ۶۰ هزار و ۵۲ دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/۶ درصد افزایش تیراژ در کارنامه این محصول به ثبت رسیده است. در بین دیگر محصولات ایرانخودرو اما دنا با رشد تیراژ مواجه شده و رانا همچنان کاهش تولید را تجربه میکند. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژ ۴ هزار و ۱۰۰ دستگاهی خود، ۳۹/۳ درصد کاهش تولید را ثبت کرده تا همچنان روند نزولی تولید آن ادامه داشته باشد. در مقابل اما ایرانخودروییها توانستهاند با تولید ۱۹ هزار و ۳۸۲ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را ۵۱/۷ درصد افزایش دهند. ایرانخودرو اما چند محصول مونتاژی را که بیشتر آنها چینی هستند نیز در ۷ ماه امسال به تولید رسانده و توانسته تیراژ همهشان را افزایش دهد. براین اساس، تیراژ سوزوکی گرندویتارا که در ایران خوردو خراسان مونتاژ میشود، در پایان مهرماه به سه هزار و ۴۰۷ دستگاه رسیده تا تولید این شاسیبلند مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸ برابر شود. ایرانخودرو همچنین توانسته شش هزار و ۵۰۴ دستگاه هایما را نیز مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با ۷ ماه سال گذشته، ۴/۵ برابر شده باشد. در میان دیگر محصولات چینی ایرانخودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید میرسد، تیراژی ۱۷ هزار و ۱۷۰ دستگاهی را تا پایان مهرماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از ۱۰ برابر شدن تولید خودرو مورد نظر حکایت دارد.
- میزان تولید ۲۰۰۸
اما آنطور که در آمار ۷ ماهه ایرانخودرو آمده، این شرکت تا پایان مهرماه تنها ۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را مونتاژ کرده است. این در شرایطی است که ایرانخودرو ۱۶ هزار دستگاه از این محصول را پیشفروش و وعده تحویل آنها را تا پایان مردادماه سال آینده داده است. از طرفی، ایرانخودرو در مهرماه با ارسال دعوتنامه برای برخی از ثبتنامکنندگان، پژو ۲۰۰۸ آنها را تحویل داده و در این شرایط پرسش اینجاست که ۲۰۰۸ها از خطوط تولید ایران خودرو بوده یا از طریق واردات تأمین شدهاند؟
- تولید چینیهای سایپا بالا رفت
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری را در مونتاژ محصولات خود به جا گذاشته است. طبق آمار اعلامی، سابپا تا پایان مهرماه امسال ۱۴ هزار و ۹۱۰ دستگاه سراتوور را به تولید رسانده و با این حساب توانسته با مدت مشابه سال گذشته دوبرابر کند. سایپاییها از اواخر سال گذشته تنها مدل اتومات سراتو را مونتاز میکنند و دیگر خبری از تولید مدل دندهای این محصول نیست. علاوه بر این محصول، پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته در ۷ ماه امسال ۲۲ هزار و ۹۱۵ دستگاه برلیانس را مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۸/۱ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است.
سایپاییها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ میرسانند که در این بین، چانگان تیراژی ۵ هزار و ۲۹۲ دستگاهی را تا پایان مهرماه امسال از خود به جا گذاشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تیراژ آن ۵/۸ برابر شده است. دیگر محصول چینی سایپا اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بنرو به تولید میرسد و آمار وزارت صنعت از تیراژ ۵ هزار و ۱۱۷ دستگاهی آن حکایت میکند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به ۷ ماه سال گذشته با رشدی ۲۵۲ درصدی مواجه شده است.
- تندر-۹۰ در مسیر صعود
نگاهی هم به اوضاع تولید تندر-۹۰ تا پایان مهرماه امسال بیندازیم نامشخص شود این محصول رنو چه افت و خیزی را طی بازه زمانی مورد نظر تجربه کرده است. آن طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر-۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی۷ ماه امسال به ۸۴ هزار و ۳۱۰ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده ۴۱ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود میبیند. در حالت تفکیکی اما ایرانخودروییها نیز که تا پایان مهرماه ۵۷ هزار و ۵۹۱ دستگاه تندر-۹۰ و ساندرو را به تولید رساندهاند، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸/۴۶ درصدی را در تیراژ این محصولات به خود میبیند. بنابر آمار اعلامی، پارسخودرو توانسته طی ۷ ماه امسال ۲۸ هزار و ۷۰۲ دستگاه ساندرو را به تولید برساند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۱/۱ درصد رشد را ثبت کند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره ۴۱۸۵