رشد دو برابری بازار پوشیدنیهای هوشمند
واحد جمع آوری خبر طراحی سایت rsmedia تقدیم می کند:
دنیای اقتصاد: ابزارهای پوشیدنی حالا دیگر به خوبی توانسته اند جای خودشان را در زندگی روزمره ما باز و پیدا کنند. با این اوصاف است که انتظار میرود بازار این محصولات روند رشد را در پیش داشته باشند.
بررسیهای جدید موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان میدهد که بازار جهانی کل ابزارهای پوشیدنی تا سال ۲۰۲۱ رشد دو برابری خواهد داشت. به این ترتیب انتظار میرود میزان صادرات جهانی این محصولات تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۲/۱۱۳ میلیون دستگاه رسیده و با متوسط نرخ رشد سالانه ۴/۱۸ درصدی تا سال ۲۰۲۱ به رقم ۳/۲۲۲ میلیون دستگاه برسد. محبوبترین ابزارهای پوشیدنی تا حالا دستبندهای پایه مانند Xiaomi Mi و Fitbit Charge بودهاند. اگر چه جنین محصولاتی به سرعت در حال رواج و استفاده هستند، کارشناسان پیشبینی کردهاند که روند رشد بازار دستبندهای هوشمند تا سال ۲۰۲۱ تک رقمی خواهد شد.
این در حالی است که ساعت های هوشمند و پایه، شاهد افزایش میزان صادرات جهانی خود از ۵/۶۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۵/۱۴۹ میلیون در سال ۲۰۲۱ خواهند بود. در این میان برندهای صنعت مد حضور پر رنگ و موثری در بازار ساعت های هوشمند خواهند داشت.
«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان IDC در این مورد میگوید: «تغییر تمایل کاربران از دستبندها به ساعتها، فرصتهای درآمدزایی جدیدی را پیشروی شرکتهای تولید کننده قرار میدهد. شاید به همین دلیل هم هست که متوسط قیمت فروش ساعتهای هوشمند همچنان بالاست. چالش پیشروی این تولید کنندگان اما استفاده از قابلیتها و امکانات دستبندها برای بهبود سلامت و تناسب اندام کاربران است. این همان موضوعی است که شرکت های فعال در صنعت مد که میخواهند وارد این بازار شوند، باید در نظر بگیرند.»
«رامون لیامث» یکی دیگر از تحلیلگران این موسسه تحقیقاتی معتقد است: «ابزارهای پوشیدنی آینده قابلیتها و امکانات بسیار بیشتری خواهند داشت و علاوه بر ویژگی های کمک به تناسب اندام، به خلاقیت و برقراری ارتباطات اجتماعی افراد هم کمک میکنند.
انتظار میرود کاربران هم به تدریج این ابزارهای هوشمند را به عنوان بخشی مهم از زندگی روز مره خودشان پذیرفته و به کار بگیرند.» سادگی، کاربردی بودن و قیمت پایین دستبندهای هوشمند، محبوبیت آنها در میان کاربران به خصوص در بازار کشورهای در حال توسعه افزایش داده است، با این اوصاف انتظار میرود ساعتهای هوشمند سهم قابل توجهی از بازار را به زودی در اختیار بگیرند.
بررسیها نشان میدهد که سهم ۸/۳۹ درصدی دستبندهای هوشمند از بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی در سال ۲۰۱۷ با کاهشی نسبی به ۵/۲۱ درصد در سال ۲۰۲۱ برسد. ساعتهای هوشمند هم با رشد چشمگیری همچنان در حال کسب سهم بیشتری از بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هستند تا به این ترتیب حاکمیت بی چون و چرای این بازار را در اختیار بگیرند.
پوشاک هوشمند مبتنی بر حسگرهای مختلف هم محصولی جدید در این بازار هستند که انتظار میرود با کاربردهای متنوع و فراوانی که میتوانند در بخشها و صنایع مختلف داشته باشند، رشد خوبی در این بازار را تجربه کنند. گوشوارههای هوشمند و همچنین پوشیدنیهای هوشمند ویژه گوش هم محصولی نه چندان جدید اما کاربردی دیگری هستند که میتوانند افقهای تازهای را به روی این صنعت در حال رشد، باز کنند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره ۴۲۲۳