آیا پاریس به سیلیکونولی اروپا تبدیل میشود؟
واحد جمع آوری خبر طراحی سایت rsmedia تقدیم می کند:
کارشناسان کارآفرینی میگویند اروپا هیچگاه به قطب شرکتهای تکنولوژی و سرمایهگذاران برای رقابت با سیلیکونولی آمریکا تبدیل نخواهد شد. بازارهای اروپا هنوز بخشبندی شده هستند و جریان ورود سرمایه به خاطر رویکردهای محافظهکارانه نسبت به ریسک، محدود است. با این حال، شرکتهای تکنولوژی مالی در لندن، سایتهای بازی و اشتراک موسیقی در کشورهای شمالی اروپا و شرکتهایی با تخصص در اینترنت اشیا در برلین در حال شکوفایی هستند. برجستهترین مورد اما پروژه گسترده ایستگاه F در قلب پاریس است که به نماد خیزبلند فرانسه برای تبدیل شد به پایتخت استارتآپهای اروپا تبدیل شده است. قرار است در این مکان، بزرگترین گروه از کارآفرینان، شرکتهایی با سرمایهگذاری مخاطرهآمیز، انکوباتورها و شتابدهندهها از هر کجایی در دنیا گرد هم آیند. این تلاش بلند پروازانه، اقدامی گران و حتی آرمانی برای فرانسه خواهد بود؛ کشوری که به داشتن ۳۵ ساعت کار در هفته و قوانین کار سختگیرانه معروف است. حالا کشورهای زیادی تلاش میکنند از اکوسیستم استارتآپی سیلیکونولی تقلید کنند که میزان موفقیت هم در آنها متفاوت است. فرانسه در حالی که باید تحت حمایت مقامات دولتی و رهبران عرصه تکنولوژی سرمایهگذاران استارتآپ در اروپا تبدیل شده و سرمایهگذاران خارجی بیشتری را وسوسه کند و قوانین مربوط به کارآفرینان را بیشتر تسهیل کند، انرژی دادن به عرصه استارتآپ را شروع کرده است. این کشور در حال حاضر به یکی از برترین مقاصد سرمایهگذاری استارتآپ در اروپا تبدیل شده و سرمایهگذاری مخاطرهآمیز و توافقهای تأمین سرمایه آن، سال گذشته بسیاری از کشورها در اروپا، از جمله آلمان، پیشی گرفت. این اتفاقها توجه منطقه سیلیکونولی را نیز جلب کرده است. شرکتهای فیسبوک و آمازون از ایستگاه F حمایت کرده و مایکروسافت جدیدترین برنامه استارتآپ هوش مصنوعی خود را در این منطقه بنا کرده که قرار است غولهای فرانسوی مثل Ubisoft و اپلیشکن ژاپنی لاین نیز به آن بپیوندند. اما نوئل ماکرون، رئیسجمهور فرانسه این اقدام را بخشی از حرکت تبدیل فرانسه به «کشور پیشتاز نوآوری» توصیف کرده است. ماکرون وعده داده کشورش را هرچه بیشتر با کارآفرینی پیوند دهد.
- برانسون فرانسه کیست؟
ایستگاه F زاییده افکار خاویر نیل(Xaviar Niel)، میلیاردر عرصه تکنولوژی است که قصد دارد استارتآپی فرانسه را متحول کند. او خودش حدود ۲۸۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایهگذاری کرده و رکسانا ورزای ۳۲ ساله و ایرانیالاصل را که قبلا مسئول عملیات استارتآپی شرکت مایکروسافت در فرانسه بود، برای مدیریت آن برگزید. آقای نیل پس از مقالاتی که ورزا در نقد عرصه تکنولوژی در فرانسه نوشته بود، تصمیم به استخدام او گرفت. ورزا تلاش کرده است استارتآپهای تازه کار را که پتانسیل تبدیل شدن به شرکتهای ویرانگر تکنولوژی در حوزههای سلامت، مالی، آموزش و حتی مد را دارند، به ایستگاه F بکشاند. نیل ۴۹ ساله که اغلب از او به عنوان ریچارد برانسون فرانسه نام برده میشود، یکی از موفقترن کارآفرینان عرصه تکنولوژی در این کشور است. او با راهاندازی سرویس اینترنت بسیار ارزان و اپراتور موبایل Free، توانست صنعت تلهکام فرانسه را متحول کند. نیل ایستگاه F را راهی برای ربودن جایگاه بریتانیا توسط فرانسه، به عنوان اولین قطب استارتآپ اروپا میداند. او همچنین تلاش میکند کارآفرینان بالقوه، به ویژه جوانان سرخورده را توانمند کند.
- پیشتازان ایستگاه F
استارتآپها برای رسیدن به ایستگاه F باید یک نمونه اولیه کسب و کار و مسیری روشن به سوی رشد داشته باشند. تعدادی از آنها عبارتند از:
Jet Pack Data (هوش مصنوعی): شانکار آرول این استارتآپ فرانسوی-هندی را تأسیس کرده که به کاربران امکان میدهد حجم انبوهی از داده را به تصاویر گرافیکی تبدیل کنند و تحلیل داده آنلاین ارائه میکند.
La Belle Vie (تکنولوژی غذا): این اغذیه فروشی آنلاین واقع در پاریسکه ۲۵ کارمند دارد، غذاهای خانگی به صدها مشتری خود میفرستد. پائولله و آلبان وینکوپ، موسسان این استارتآپ، ایستکاه F را پلتفرمی برای توسعه بینالمللی خود میدانند.
Revele (لباس با تکنولوژی پیشـرفته): شرکت Revele لباسهای ضربهگیر با تکنولوژی پیشرفته تولید میکند تا محافظ زنان در ورزشهای سنگین مثل راگبی و بوکس باشد. این شرکت که سال گذشته در پاریس تأسیس شده، به سرعت رشد جهانی کرده، به طوری که نیمی از فروش آن اکنون به آمریکا و بریتانیا اختصاص یافته است.
BlaBlaCar (حمل و نقل): این شرکت سرویس حمل و نقل اشتراکی با قیمت بسیار پایین ارائه میدهد. فردریک مازلا پس از آنکه توانست در کریسمس ۲۰۰۳ به خانوادهاش در جنوب فرانسه بپیوندد، به ایده راهاندازی این سرویس رسید.
- موانع رشد
شکست در جامعه فرانسه اغلب نشانه خوبی نیست، به طوری که دولت از شروع کمپینی برای القای نکات مثبت ریسک کردن خبر داده است. بیش از سه چهارم کارگران فقط برای گذران زندگی شغلی دارند و تقاضای کسب و کارها برای انعطافپذیری در محیط کار با اعتراض اتحادیهها مواجه میشود. مالیاتها نیز برای تأمین مالی نظام رفاه اجتماعی سنگین و ملزومات قانونی جدیدی برای شرکتهایی که در حال رشد هستند، مورد نیاز است. چنین فرهنگی با تحرک کارآفرینانه در تناقض است. زیرساختهای مالی نیز به طور کامل پیشرفت نکرده است. تعداد سرمایهگذاران فرشته در فرانسه حدود ۴۵۰۰ نفر است که این رقم در بریتانیا به ۱۸ هزار نفر میرسد. با همه اینها، در سال ۲۰۱۶ استارتآپهای فرانسوی سطح بیسابقهای از سرمایهگذاران فرشته، سرمایهگذاران مخاطرهپذیر و سرمایهگذاران شرکتی را جذب کردند. رهبران عرصه تکنولوژی میگویند فرانسه پتانسیل قابل توجهی در این زمینه دارد.
منبع: روزنامه همشهری/ شماره ۷۲۰۲