«مداخله دولتی و تفکر محلی» عامل کندی توسعه صنعت ICT

«مداخله دولتی و تفکر محلی» عامل کندی توسعه صنعت ICT | طراحی سایت

واحد جمع آوری خبر طراحی سایت rsmedia تقدیم می کند:

گزارش پژوهشی کمسیون ICT اتاق بازرگانی در مورد نقش فناوری اطلاعات در توسعه اقتصاد روز سه‌شنبه پنجم دی ماه در جلسه‌ای در اتاق بازرگانی ایران ارایه شد. به گزارش روابط عمومی فدراسیون ICT اتاق بازرگانی، در این جلسه اعضای کمسیون ICT اتاق بازرگانی، نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، نماینده‌ای از وزارت ارتباطات و برخی دیگر از فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور حضور داشتند.

در این جلسه محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران در خصوص پژوهشی که به درخواست کمسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی انجام شده، گفت: امیدواریم با طرح پژوهشی که ارایه می‌شود بتوانیم نگاه ویژه‌تری به حوزه ICT در کشور به وجود آوریم.

وی افزود: ایران در زمینه کالاهای سنتی مثل فرش و گردشگری صاحب نام است در برخی صنایع دیگر هم در بخش داخلی و خارجی جایگاه ویژه‌ای برای خود دارد اما در حوزه فناوری اطلاعات هنوز جایگاه ما در داخل کشور قابل قبول نیست و در خارج کشور هم در این زمینه صاحب نام و برند نیستیم.

رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی همچنین ابراز داشت شرایط اقتصادی کشور از مرز بحران گذشته است و در این شرایط ما معتقدیم حوزه فناوری اطلاعات می‌تواند بری ح مشکلات کنونی رهش باشد.

طلایی ادامه داد: در کمیسیون ICT اتاق بازرگانی طرحی داریم تا نشان دهیم که فناوری اطلاعات در زمینه توسعه اقتصاد، افزایش بهره‌وری و حتی در زمینه استفاده بهینه در مصرف آب و حل مشکل خشکسالی نیز می‌تواند راهگشا باشد. سعی ما این است که با کمک پژوهشی که ارایه می‌دهیم طرح بهتری را برای توسعه ICT کشور از طریق اتاق بازرگانی ایران ارایه دهیم.

خالقی پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه تهران که کار انجام پژوهش نقش ICT  در توسعه اقتصاد را به سفارش کمیسیون ICT اتاق بازرگانی انجام داده در ادامه این جلسه به ارایه پژوهش خود پرداخت.

وی در زمینه تجربه‌های موفق سیاست گذاری در حوزه فاوا گفت: اکوسیستم فناوری یک نقش حمایتی دارد و در سیاست‌گذاری‌ها می‌شنویم که باید اکوسیستم نوآوری و فناوری را ایجاد کنیم. در بحث اکوسیستم هم پروژه و طراحی آن مورد نظر نیست بلکه محیط و شرایطی که می‌بایست ایجاد شود اهمیت فراوان دارد. در یک اکوسیستم مطلوب نقش دولت باید حداقلی بوده و دولت بیشتر و بیشتر از دخالت در بازار دور شود و حداقل در زمینه فناوری مسوولیت‌ها را به بازار بسپارد و خود نقش حاشیه‌ای داشته باشد.

این پژوهشگر افزود: تحقیقات ما نشان می‌دهد که در زمینه ICT تمامی فعالان و اجزای فعال همچون اپراتورهای شبکه تولید کنندگان محتوا باید گرد هم بیایند و به یک تصمیم نهایی و جمع‌بندی برسند. قوانین زیاد و دولت مداخله‌گر در حوزه فاوا باعث می‌شود ایده‌های نوآورانه در نطفه خفه شوند پس لازم است که در این حوزه دخالت دولتی در حداقل باقی بماند.

خالقی ادامه داد: افق فاوا و افق فناوری اطلاعات جهانی است و در چنین عرصه ای محلی و ملی فکر کردن آفت محسوب می‌شود پس باید با یک نگرش جهانی حوزه‌های موفق را شناخته، تثبیت کرده و جهانی کنیم. در زمینه تخصیص منابع از دولت نیز اگر چه اغلب در کشور ما می گویند. که منابع مالی باید از طریق دولت تامین شود اما نتیجه پژوهشی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که اتفاقاً افراد از منابع شخصی مالی برای انجام پروژه‌های فاوا استفاده کرده‌اند و منابع مالی دولتی و بانکی نقش مهم و غالبی که مطرح می‌شود را ندارند.

با توجه به پژوهش انجام شده در کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران وجود کار آفرینان موفق (منتورها)، پژوهش‌های دولتی و دانشگاهی و جذابیت محل برای ایجاد و توسعه پروژه‌های فاوا از جمله موارد با اهمیت شمرده می‌شوند و لازم است که مورد توجه قرار گیرند. همچنین ارایه معافیت‌های مالیاتی برای استارت آپ‌ها راه حلی بهتر نسبت به ارایه وام است.

از نظر خالقی نکته دیگر اما ایجاد ارتباط بیشتر و جلسات بیشتر بین بخش دولتی و خصوصی است. با نظر به اینکه دولت نیز در بخش تامین بودجه با مشکلاتی روبه‌رو است و نمی‌تواند در زمینه تامین مالی کار خاصی انجام دهد. به نظر می‌رسد که بهتر است به بخش خصوصی اعتماد کرده و تعامل بهتری با آن داشته و امور را به آن واگذار کند.

خسرو سلجوقی عضو هیات عامل وزارت ارتباطات و عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی نیز در این جلسه گفت: یکی از خلاهای ما در کشور نبود تسهیلگران (منتورها) در مراکز رشد و در کل حوزه فاوا است. همچنین موضوع کارآفرینی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و قانون حمایت از کارآفرینی باید زنده شود، مشارکت‌های دولتی و خصوصی‌ها نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اتاق بازرگای نیز می تواند جلساتی را برگزار کرده و دوره‌های آموزشی را با حضور بخش دولتی و خصوصی بگذارد تا این دو با هم همراه شوند.

سلجوقی افزود: علاوه بر این مسایل به موضوع خوشه اقتصادی در کشور ما به معنای صحیح آن توجه نشده است. در کشورهای دیگر در قالب خوشه اقتصادی شرکت‌های کوچک و رقیب با هم در زمینه تحقیق و توسعه و برندینگ فعالیت می‌کنند که این موضوع در کشور ما مفقول مانده است.

منبع: روزنامه عصر ارتباط