یک درصد بازار منطقه در اختیار کسب و کارهای نوپای ایرانی
واحد جمع آوری خبر طراحی سایت rsmedia تقدیم می کند:
مهر: بر مبنای آماری که از سوی مرکز کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده است، استارتآپهای ایرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهم ۰/۶ درصدی در بازار جهانی دارند. روند رشد و وضعیت توسعه کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای شاخصهایی چون بلوغ، حوزه فعالیت و محدوده بازار آنها از سوی مرکز توسعه کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات اعلام شد. بر مبنای این گزارش که در همایش مدیران وزارت ارتباطات منتشر شد، ۴۹ درصد استارتآپهای ایرانی آماده ورود به بازار بوده یا وارد بازار شدهاند. اما تنها نیم درصد این استارتآپها به بلوغ رسیدهاند. در حال حاضر ۲۳/۴ درصد استارتآپهای حوزه فناوری اطلاعات به رشد و درآمد رسیدهاند و ۱۱/۵ درصد استارتآپها نیز در حال گسترش در بازارهای جدید هستند. همچنین ۱۵/۶ درصد استارتآپها در حال ارائه نمونه اولیه ایده خود برای شکلگیری در بازار هستند.
در بخش فعالیت استارتآپهای ICT در ایران نیز ۱۷/۸ درصد استارتآپها در حوزه خرید و فروش و چه اشتراکگذایر آنلاین کالا فعال هستند، ۱۲/۲ درصد در حوزه ارائه خدمات فنی و ۱۰/۸ درصد در حوزه مشاوره آموزشی و سرگرمی فعالیت میکنند. بررسیها نشان میدهد در حوزه بانک اطلاعاتی از افراد یا کسب و کار، استارتآپها سهم ۷/۵ درصدی، در حوزه خدمات مالی و فینتک سهم ۶/۶ درصدی دارند. در همین حال ۴/۴ درصد استارتآپهای ایرانی حوزه ICT در زمین تبلیغات و تحقیقات و ۷/۵ درصد در زمینه اطلاعرسانی و درج آگهی فعالیت میکنند و ۳/۴ درصد حوزه فعالیت استارتآپها نیز به مقوله سلامت مربوط است.
درباره محدودیت بازار فعالیت استارتآپها نیز بررسیها نشان میدهد ۱/۱ درصد استارتآپهای ایرانی دارای بازار منطقهای و ۰/۶ درصد آنها دارای بازار جهانی هستند. در این میان ۵۱/۴ درصد استارتآپها در بازار کشوری و ۳۹/۵ در بازار استانی سهم دارند. در همین حال ۷/۳ درصد استارتآپها دارای بازار محلی هستند. بررسی چالشهای محیطی استارتآپها از نگاه این کسب و کارها حاکی از آن است که چالشهای تامین مالی و سرمایهگذاری مخاطرهپذیر، مهمترین معضل بر سر راه این کسب و کارها است؛ به نحوی که ۲۳/۱ درصد این چالشها را شامل میشود. در همین حال ۱۴/۲ درصد چالشهای این بخش به کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص، ۱۴/۶ درصد به مسائل حقوقی و قانونی و ۱۱/۳ درصد نیز به نبود همکاریهای بین سازمانی مربوط میشود. از سوی دیگر ۱۰/۴ درصد چالش کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به شرایط نامناسب دسترسی به بازار،۲/۳ درصد مربوط به چالش زیرساخت فنی، ۵/۲ درصد مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی و ۹/۹ درصد مربوط به ضعف سیاستگذاریهای دولت است.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره ۴۲۲۹